header

header

söndag 23 mars 2014

Tema: Kärl ( 82 av 365 )


Tessan och jag gick seminkurs för några veckor sedan för att lära oss
att själva seminera våra kor och även kvigor som är tillräckligt gamla.
Då kom jag på att det här kärlet där spermadoserna förvaras, kan funka
till temat kärl. Sperman ligger i små strån, bara nån liten droppe i varje strå.
Doserna måste förvaras i ett sånt här kärl, som är fyllt med flytande kväve,
för att dom ska hålla sig infrusna. Det är ca - 200 grader i kärlet när det är stängt,
så det duger alltså inte bara att stoppa doserna i frysen! :)
Om ni tittar noga så ser ni kanske att det t om ryker litegrann runt öppningen?
Och "pinnen" till vänster är lite frostig....
Sen innan man ska seminera så måste doserna tinas en viss tid och i rätt temperatur,
så det är en del att hålla reda på.




5 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Vilken vetenskap! Det kände jag inte till - tack för den informationen. Då har jag blivit ett uns klokare denna dag.

Intressant med sådan upplysning och jag funderar dit ner stoppar man väl inte fingret precis.... ;-)

Eva Trillian sa...

Det låter verkligen sm en hel vetenskap! Var dag ska man l ära sig något nytt :) - så; tack!

BatongAmanda sa...

Läser "Bondmorans Blogg" ibland och hon gör det också (från Ör utanför Växjö)!!! Kram ;D

Anonym sa...

Här kan man tala om kyla! Facinerande och spännande att nytt liv kan överleva i en burk.

Canon-Ullis sa...

Kul att lära sig nya saker och detta var en av dem. Tack! :)
Fascinerande att de små simmarna överlever!